S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom počítači / zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

Úvod » Zdravé potraviny » ZDRAVÉ POTRAVINY Bulgur – celozrnná pšenica (300g)


        

ZDRAVÉ POTRAVINY Bulgur – celozrnná pšenica (300g)

top produkt

skladom

 

Číslo produktu: 200A-09-21001085
Nákupom získate 219 bodov
Naša cena:
2,19 € ( Nie sme platcami DPH )
Strážny pes:
Strážny pes

do košíka:
  ks  

Popis produktu

Bulgur – celozrnná pšenica (300g)

Bulgur je mimoriadne zdravá potravina, ktorú však ešte mnohí ľudia nepoznajú. Bulgur poznajú dobre najmä v Stredomorí, v Turecku aj v afrických krajinách, či na Strednom východe. Základom je pšeničné zrno a ide vlastne o predvarenú nalámanú celozrnnú pšenicu. Bulgur by sme možno mohli prirovnať k ryži, hoci chuť je odlišná. A tak ako pri ryži, aj príprava bulguru je jednoduchá a rýchla.

Spomenuli sme porovnanie s ryžou, ale bulgur má oproti nej oveľa viac výživných látok. Bulgur obsahuje množstvo zdraviu prospešných látok ako fosfor, horčík, selén, železo, vitamín A, je tiež bohatým zdrojom vlákniny. Má veľmi nízky obsah tuku. Aj preto je častou súčasťou jedálnička tých, ktorí bojujú s nadbytočnými kilogramami.V tom rpípade môžete jesť bulgur 2 až 3x týždenne so zeleninou či chudým mäsom. Môžete ho pridávať do chleba alebo pečiva, k cestovinám ap.
Dobrou správou je, že bulgur nespôsobuje nepríjemné nadúvanie, takže v pohode ho môžu jesť aj deti.


Bulgur a jeho živiny
Nielenže je bulgur chutný a nenáročný na prípravu, je tiež vysoko výživný a ľahko stráviteľný. Vzhľadom k tomu, že ide o minimálne spracované obilie, obsahuje oveľa viac prospešných látok, oproti napríklad bežne spracovanej pšenici. Má oveľa viac vlákniny a bielkovín ako bežná ryža. Je tiež významným zdrojom horčíka, železa, kyseliny listovej a mangánu. Bulgur má nižšiu kalorickú hodnotu než napríklad quinoa.


Zdravotné výhody bulguru
Pravidelná konzumácia celozrnných obilnín, teda aj bulguru, je spojená s mnohými zdravotnými výhodami. Patrí medzi ne napríklad prevencia vzniku srdcových ochorení, zlepšenie trávenia a celkového metabolizmu alebo tiež udržanie hladiny krvného cukru pod kontrolou. Vďaka vysokému obsahu vlákniny navyše v tele podporuje pocit plnosti, a tak sa hodí bulgur zaradiť do jedálnička pri redukcii váhy.


Ako pripraviť bulgur?
Ďalšou obrovskou výhodou bulguru je jeho nenáročná príprava. Príprava sa podobá vareniu ryže a rovnako ako ju, je možné aj bulgur uvariť v parnom hrnci. Na jednu dávku bulguru sa používajú dve dávky vody a existujú prakticky tri spôsoby prípravy:

Bez tepelnej úpravy: bulgur zalejeme studenou vodou a necháme aspoň hodinu napučať, kým nie je dostatočne mäkký. Ide o najšetrnejší spôsob prípravy, pri ktorom zostanú v bulgure všetky vitamíny a živiny.

Bulgur zaliaty horúcou vodou alebo vývarom: horúca tekutina proces prípravy výrazne skráti, zvyčajne je možné bulgur konzumovať už za 20 − 30 minút.

Varený bulgur: ide o najrýchlejší spôsob prípravy a tiež najvhodnejší, ak bulgur varíme pre malé deti. Spočíva v tom, že bulgur varíme asi 15 minút v horúcej vode a ak chceme proces ešte viac urýchliť, pred varením bulgur opražíme, potom príprava trvá len asi 8 − 10 minút.

Bulgur dokázateľne podporuje trávenie, rýchlosť metabolizmu, pravidelné vyprázdňovanie a detoxikuje hrubé črevo. Znižuje tiež vlčí hlad a chuť na sladké, keďže normalizuje hladinu cukru. Upokojuje nervový systém.


Ako jesť bulgur?
Vďaka svojmu blízkovýchodnému pôvodu má bulgur svoje miesto v mnohých pre nás exotických receptoch. Okrem toho sa ale často používa aj ako súčasť šalátov, pilafov alebo len so zeleninou, korením a mäsom − podobne ako rizoto. Výnimkou nie je ani bulgur na raňajky, kedy je oveľa viac uvarený a pripomína skôr ovsenú kašu, alebo ako zdravé zahusťovadlo v polievkach a omáčkach k dusenému mäsu. Takmer bez výnimky je možné bulgurom v receptoch nahradiť ryžu alebo kuskus.

Varíme ho podobne ako ryžu – opražíme ho na kvapke kvalitného tuku, posolíme, zalejeme vodou asi 1 centimeter nad okraj, prikryjeme a varíme asi 6 – 7 minút. Potom ohrev vypneme a bulgur necháme dôjsť pod pokrievkou ešte asi 5 minút. Bulgur sa hodí na slano i na sladko. Niekto ho jednoducho len namáča vo vode v pomere 1:3, alebo pár minút povarí pod pokrievkou. Keď nasiakne vodou, zmäkne a je pripravený na konzumáciu. Najčastejšie ho používame ako prílohu k mäsu namiesto ryže. Dá sa však použiť aj ako rizoto, na zahusťovanie polievok, omáčok či fašírok.


RECEPTY

Bulgurové rizoto

Bulgurové rizoto TEE.SKPotrebujeme:
bulgur
zeleninová zmes (ideálne z čerstvej zeleniny, ale môže byť aj mrazená – mrkva, kapusta, špenát a pod.)
olivový olej
tempeh alebo tofu
soľ a bylinky na dochutenie

Postup:
1. Bulgur pripravte podľa návodu, čiže zalejte ho dvoj- až trojnásobným množstvom vody, priveďte k varu a nechajte dôjsť asi 15 minút.
2. Zeleninu na jemno nasekajte a krátko orestujte na panvici s olivovým olejom. Môžete prípadne pridať trošku vody a chvíľu podusiť, ale zelenina musí zostať pevná.
3. Zmiešajte bulgur, zeleninovú zmes a pridajte tempeh alebo tofu posekané na malé kúsky.



Hovädzie s rukolovým šalátom, burgulom a sušenými paradajkami

Hovädzie s rukolovým šalátom, burgulom a sušenými paradajkami TEE.SKPotrebujeme:
2 plátky po 150g hovädzieho zadného (môžeme nahradiť aj iným)
soľ
zelené korenie
za hrsť bulguru
4- 5 ks sušených paradajok v olivovom oleji
za hrsť slnečnicových semiačok (môžu byť tekvicové)
rukolu (podľa chuti)
lyžičku balzamikového octu
hoblinky z parmezánu, alebo Grana Padano


Postup:
Mäso si pripravíme takto:
Mäso jemne naklepeme, nasolíme, zatlačíme celé zelené korenie. Prudko orestujeme na kokosovom oleji, podlejeme a dusíme do mäkka cca. 1 hodinu.

Šalát si pripravíme takto:
Bulgur zalejeme vriacou vodou (asi 2 až 3x viac vody ako je bulguru) a necháme pod pokrievkou spariť.
Semienka môžeme opražiť na suchej panvici (nie je to však nutné).
Paradajky nakrájame na menšie kusy.
Všetko dáme spolu do misky, pridáme umytú rukolu, posolíme, zalejeme troškou balsamika a dáme hoblinky zo syra.
Ak chcete, môžete pridať trocha olivového oleja, ale nie je potrebné, stačí olej z paradajok. Pre zvýraznenie chuti môžete pridať kapary, olivy – všetko podľa chuti.

NTM1ZmF
Strážny pes
Watch DOG


Informovať na e-mail pri zmene:


       keď cena klesne pod

        keď produkt bude na sklade


Zadajte Váš e-mail: